Важко уявити гру дошкільняти без іграшки, причому дитина не просто забавляється, а бачить у ній товариша, живу істоту.
Дорослі часто дивляться на іграшку як на аварійний засіб, коли не мають часу приділити дитині увагу. Бери хоч всі іграшки, тільки не заважай!
Нова іграшка завжди радість для малюка, вона захоплює, викликає бажання якнайшвидше заволодіти нею. Але ... минуло зовсім небагато часу, і нова іграшка забута. Чому?
Якою має бути іграшка, щоб вона стала бажаним супутником дитячої гри?
Іноді ми, дорослі, купуючи іграшку, виходимо з того, що подобається нам самим (гарна, практична), не думаючи про її відповідність вікові, вподобанням нашого малюка, про те, що може дати ця іграшка для його розвитку. Якщо ви купите дитині, писав А.С.Макаренко, заводну мишку, цілий день заводитимете й пускатимете її, а малий цілий день дивитиметься на цю мишку й радітиме, — у цій грі не буде нічого хорошого, бо дитина лишається пасивною, вся її участь полягає в тому, що вона дивиться. Якщо ваш син матиме лише такі ігри, і з нього й виросте пасивна людина, яка ні до чого не прагне, не звикла творити нове, не вміє долати труднощі.
Обов'язково покажіть синові, як гратися новою іграшкою, як користуватися нею в іграх. Скажіть доні: "Давай пограємося новою лялькою Марійкою. Я буду
мамою ляльки Наталі, а ти — Марійки..." (Тільки в грі ви зможете близько пізнати свою дитину.)
Треба з розумінням ставитися до прихильності малюків не лише до іграшок, а й до іграшок-замінників (різноманітних коробочок, мотузочків, стрічечок, ка-
мінчиків тощо). В жодному разі не можна їх викидати, адже вони допомагають реалізації ігрових задумів.
Центром багатьох дитячих ігор "в сім'ю" є лялька. На неї спрямовані всі ігрові дії "тата" й "мами".
Лялька допомагає дитині моделювати взаємини між людьми в трудовій діяльності. Наприклад, діючи з ляльками в ролі вчителя й учня, продавця й покупця, діти вчаться проявляти взаємну увагу, чуйність, турботу про іншу людину.
Якою ж має бути ця іграшка? Ляльки можуть бути різних розмірів. Добре, щоб у них був змінний (зимовий і літній) одяг. Лялька для ігор старших дошкільнят повинна мати ще й святковий, робочий, шкільний, спортивний одяг.
Розвивати ігри з ляльками допомагають різні атрибути: меблі, коляски, побутова техніка — холодильник, телефон, пральна машина.
Потрібні дітям і транспортні іграшки: молодшим — великі дерев'яні і пластмасові вантажні машини, самоскиди, паровоз з вагонами; старшим — автомобілі, різні за призначенням: санітарний, пожежний та ін., а також технічні іграшки — інерційні, електрифіковані.
Дуже бажано мати й будівельні іграшки: цеглинки, кубики, бруски одного кольору — для малюків, різні конструктори, будівельні тематичні набори для 5-6-річних.
Велику педагогічну цінність мають дидактичні іграшки, в яких закладено й саму ігрову ідею, і результат. Граючись з дорослими, дитина вчиться розглядати предмети, порівнювати, розбирати на частини.
Такі іграшки, як пірамідки, мотрійки, мозаїки; різні настільно-друковані ігри типу розрізних картинок, пазли, лото, кубиків, також дуже потрібні дошкільнятам, оскільки допомагають розвивати дрібну моторику рук, сенсорику.
Для розвитку рухів бажано придбати обручі, скакалки, м'ячі, кеглі.
Діти люблять готові іграшки, але не менший інтерес становлять для них іграшки-замінники. Знайдіть місце і для цих чудових помічників у реалізації ігрових задумів дитини.