Методична скарбничка

metod-skarb

Лего адаптація

Початок відвідування дитиною дитячого садка зазвичай супроводжується стресом, адже вона потрапляє в інший, зовсім не відомий їй світ з новими умовами життя та незнайомим оточенням. Те, як протікатиме процес адаптації малюка до умов дитячого садка, майже цілком залежить від майстерності педагогів у побудові взаємодії з новачком, налагодженні з ним довірчих стосунків. Креативні педагоги здатні перетворити, здавалося б, звичайний конструктор на чудодійний засіб полегшення адаптації малюків.

Перші дні перебування дитини в групі можна порівняти з відвідуванням іграшкової крамниці: вона все хоче роздивитися, з усім погратися. Та через декілька днів, коли тривалість її перебування в дошкільному закладі збільшується, а мами немає поруч, дитина реально усвідомлює зміни у своєму житті... Процес адаптації проходить досить індивідуально. Одні діти легко й швидко звикають до нових умов, не змушуючи батьків і педагогів хвилюватися. Інші, навпаки, звикають довго, хворобливо, а іноді й зовсім не можуть адаптуватися. Щоб перебіг адаптації був максимально успішним, дошкільний заклад має забезпечити ефективний психолого-педагогічний супровід цього процесу, зокрема налагодити єдність вимог до дитини дошкільного закладу й сім'ї. Стосується це, передусім, режиму дня, навичок самообслуговування, культури поведінки тощо. Об'єднавши зусилля, батьки та педагоги мають зробити все від них залежне, щоб у дитини не виникли проблеми, і процес адаптації пройшов якомога безболісніше.

 

Використання конструктора LEGO на різних етапах адаптаційного періоду

   Досвід роботи свідчить, що для полегшення процесу адаптації дітей раннього й дошкільного віку широкі можливості має конструктор LEGO. Упровадження технології з використання конструктора LEGO необхідно розпочинати з першого дня перебу­вання дитини в дитячому садку.

       Пропонуємо коротко розглянути ме­тодичні рекомендації, які потрібно використовувати на різних ета­пах процесу адаптації.

Приготуйте сюрпризний момент для першого дня перебування дитини в дитячому садку. У роздягальні, куди зранку прийдуть дити­на з мамою, поставте на столику LEGO-чоловічка, який зустріне їх, а в групі, на видному місці, покладіть квіточку з LEGO-набору. По­знайомте малюка з новим другом, дайте йому ім'я та створіть ігрову ситуацію: «Ось ця дівчинка на ім'я Веселинка загубила в груповій кімнаті квіточку. Пропоную нам з тобою допомогти Веселинці від­шукати квіточку». Зазвичай дитина швидко погоджується допомог­ти і без проблем переступає поріг групового приміщення. А відтак фантазуйте: розпочніть пошуки із полиць з іграшками — так дити­на освоїться в груповій кімнаті. Познайомте дитину з іншими малю­ками — нехай і вони допоможуть у пошуку. Завдяки цьому перший день перебування дитини у групі викличе в неї лише позитивні емо­ції. А новий друг — Веселинка — супроводжуватиме дитину й нада­лі: поведе до туалетної кімнати, спальні та інших приміщень дитячо­го садка.

Ось дитина вже декілька днів відвідує дитячий садок. Досить часто в цей період вона починає плакати, вередувати через неба­жання залишатися без мами. На допомогу знову приходить кон­структор LEGO. Створіть проблемну ситуацію, яка відволіче дитину від власних переживань. Акцентуйте увагу дитини на тому, що вже знайома їй Веселинка саме в цей час кудись поділася. Запропонуй­те знайти Веселинку, яка, можливо, потрапила в біду. Після того як ситуація зустрічі з іграшкою переходить у ситуацію гри, залучайте до неї й інших дітей. Веселинка може разом з дітьми снідати, пра­цювати на занятті, вдягатися, виходити на прогулянку тощо. При­сутність іграшкового друга, який супроводжує дитину з перших днів перебування в дитячому садку, дає їй змогу почуватися комфортно в новому середовищі, сприяє зниженню тривожності, стабілізації психоемоційного стану.

Дитина, яка нещодавно приєдналася до дитячого колективу, часто може потрапляти в незручні ситуації і не знати, як поводитись у тому чи тому випадку. Розглянемо приклад такої ситуації.

     Дитина-новачок, спостерігаючи за групкою дітей, які будують з конструктора LEGO гараж для автомобіля, вирішила приєднатися до дітей і будувати разом з ними. Шукаючи собі місце серед учасників будівництва, дитина ненавмисно зачепи­ла споруду і зруйнувала її. Реакція дітей очевидна, адже вони стільки старань і часу витратили на побудову. А що в цей мо­мент відчуває «руйнівник» — можна собі лишень уявити. У такій ситуації вихователю дуже важливо вчасно зреагувати й допомогти дитині. Це дасть змогу уникнути неприйняття дитини однолітками, запобігти її невпевненості в собі, замкненості й неба­жанню долучатися до спільної гри. Ми пропонуємо розв'язати опи­сану конфліктну ситуацію в такий спосіб.

Педагог: Діти, спостерігаючи за тим, що у вас сталося, я згадала одну цікаву й повчальну історію. Одного чудового літнього дня LEGO-чоловічок катався на гойдалці. У нього не було друзів і він завжди грався один. І рапотм побачив він групу дітей, які гралися в пісочнику й будували замки. LEGO-чоловічку сподобалася така дружня гра дітей і він вирішив до них при­єднатися. Він так поспішав до нових дру­зів, що не помітив, як опинився в пісочнику і зруйнував один із замків. Усвідомивши, що накоїв, LEGO-чоловічок утік від дітей, схо­вався й заплакав. Дітки, які будували зам­ки, одразу засмутилися, а один з них сказав: «Ми з вами тут зараз граємося. Нам весело, ми маємо друзів, ми можемо разом побуду­вати ще десять таких замків, а той хлопчик не має такої можливості, адже в нього немає друзів». Діти погодилися з такою думкою, всі разом знайшли LEGO-чоловічка і запро­понували йому дружити. А на знак примирення вони всі разом пооудували високим міцний замок. Ось так діти допомогли LEGO-чоловічку, ставши його друзями. А цей випадок навчив дітей ставитися приязно та з повагою до людей, що їх оточують. Вам я також пропоную щось збудувати з конструктора LEGO. Що саме — вибирай­те разом. І неодмінно запрошуйте до гри нашого нового друга Артема та навчіть його, за яким принципом потрібно виклада­ти цеглинки, щоб будівля була надійною та міцною.

Як бачимо, завдяки правильній реакції педагога конфліктна ситуація успішно розв’язана, і діти вже домовляються про нову, уже спільну з новачком, конструкційну діяльність.

Про відносне пристосування дитини до нових умов свідчить те, що вона починає засвоювати нову інформацію, контактувати з однолітками, а на заняттях проявляти ініціативу. І все вже нібито добре, та раптом настає той час, коли дитині вперше потрібно залишатися в дитячому садку. Що вона відчуває в цей момент? Самотність, адже до цього дитина засинала лише поруч з рідними. Вона постійно запитує: «А коли мама мене забере?». У такі моменти також на допомогу приходить конструктор LEGO. Ми пропонуємо дитині разом або самостійно побудувати ліжечко для Веселинки, яке ставимо біля ліжечка дитини-новачка, щоб вони спали поруч.

У ситуації, коли дитина час від часу запитує, де мама, коли вона прийде, можна запропонувати їй пограти в гру «Чаювання в родинному колі». На великій пластині чи декількох пластинах з набору LEGO педагог заздалегідь конструює столик. Відтак пропонує дити­ні сконструювати стільки стільчиків, скільки членів родини вона запросить до чаювання. Коли стільчики встановлені, ви­хователь дає дитині LEGO-чоловічків, яких вона садить за стіл. У ході бесіди вихователь з'ясовує, скільки членів родини за­прошено до столу, як їх звати тощо. Грати в цю гру можна спільно з рештою дітей групи, запропонувавши дитині-новачку запросити і їх до чаювання. Програвши ситуацію «чаюван­ня» зі своєю родиною та новими друзями, дитина знову заспо­коюється і врівноважується.

Формування комунікативних звязків у системах «новачок-дорослий», «новачок- дитячий колектив»

        Конструктор LEGO використовується для створен­ня ігрових ситуацій протягом усього адаптаційного періоду дитини. Досить часто трапляється, що дитина, вперше потрапивши до дитячого садка, замикається в собі та усамітнюється, не реагує на вмовляння дорослих та не має бажання гратися іграшками. Для та­ких дітей на видному місці викладається купка яскравих цеглинок та виставляються тваринки з тематичних наборів LEGO — «Ферма» та «Зоопарк».

Дитину-«їжачка» неодмінно приваблюють цікаві предмети яскравого забарвлення. Вона спочатку відсторонено спостерігає за конструктором, а потім ручки самі тягнуться, щоб взяти вподобаний предмет. На цьому етапі вихователю варто не нав'язуватися дитині й діяти дуже обережно. Якщо ви побачили, що дитина взяла декілька цеглинок, запропонуйте їй сконструю­вати незвичайну машинку, чоловічка, або неіснуючу тваринку. У такий спосіб педагогу вдасться встановити перший контакт з дитиною. А далі просто фантазуйте і залежно від бажань та потреб дитини обирайте по­трібні прийоми використання конструктора LEGO. Часто дитині-новачку легше встановити контакт з дорослими, ніж із однолітками. Однією з проблем під час адаптації може стати невміння дітей домовлятися, спілкуватися між собою. Усі діти різ­ні: одні — відкриті до спілкування, інші — замкнені й сором'язливі. Ці відмінності іноді значно ускладнюють процес встановлення пер­ших контактів. Саме для таких двох протилежних за способом сприймання навколишнього світу дітей ми пропонуємо гру-вправу «Разом веселіше», що дає змогу налагодити комунікацію дитини-новачка з дитячим колективом. Дайте дітям конструктор LEGO (кількість детале обмежте: скажімо, двері одні, вікон двоє) і поставте проблемне завдання: побудуйте будинок, у якому будуть і вікна, і двері, і підлога, і стіл і т. ін. Діти починають працювати й розуміють, що на все дета­лей не вистачить, потрібно будувати разом одну споруду, а для того, щоб це реалізувати, їм необхідно домовитися, хто який елемент будуватиме, а потім всі частини будівлі об'єднати. Такий вид роботи дає змогу вихователю налагодити спільну ко­мунікативну діяльність, а діти вчаться йти на контакт, домовлятися, поступатися одне одному і, врешті-решт, досягати спільної мети.

            Таким чином, ігрові ситуації, створені з допомогою LEGO, сприяють зняттю психоемоційного напруження, що виникає у дитини в пер­ший час перебування в дошкільному закладі, пришвидшують процес звикання й налагодження дружніх стосунків у новому оточенні.