У батьківський записничок
Характеристика дитини четвертого року життя
з розвиненою пізнавальною активністю
На четвертому році життя дитина набуває першого побутового досвіду, практичних умінь і навичок. Відбувається розвиток її відчуттів, сприйняття дійсності.
Дитина швидко й правильно розуміє те, що їй говорять, реагує на новизну ситуації. Вона вільно маніпулює різними речами. Під час найпростіших дій у дитини виникає потреба пізнавати нове, отримувати при цьому позитивні емоції.
Дитина в цьому віці виявляє початкові форми дослідництва:
У цьому віці дитина охоче грає в дидактичні ігри: «Відгадай, що в мішечку», «Чий голос», «Відгадай, що сховано», «Відгадай за смаком», «Чий будиночок», виконує завдання на кшталт «покажи», «знайди». У цих іграх вона проявляє свої знання й елементарний досвід, намагається передати їх одноліткам: «Я тобі покажу», «Я тобі розкажу», «Давай знайдемо разом».
Вирішальним чинником формування пізнавальної активності є спілкування дитини з батьками. При цьому вона засвоює способи керування своєю поведінкою, долає труднощі орієнтування в нових ситуаціях при розв'язанні нових завдань. Умовою розвитку пізнавальної активності дитини, піднесення її на вищий рівень є практика, дослідницька діяльність.
Шановні батьки, пам’ятайте: пізнавальну активність, зацікавленість малюка можна викликати новизною, незвичністю, несподіваністю, невідповідністю чогось уявленням малюка. Інтерес, як стимул пізнавальної діяльності, своєрідний трамплін до пізнавальної активності, опора для емоційної пам'яті, стимул для підвищення емоційного тонусу, засіб мобілізації уваги та вольових зусиль дитини.
У батьківський записничок
Характеристика дитини п’ятого року життя
з розвиненою пізнавальною активністю
На п'ятому році життя, активна в пізнавальній діяльності дитина:
Інтерес дитини цього віку має пізнавально-оцінний характер. Вона вміє порівнювати, синтезувати, узагальнювати в іграх: «Скажи, що запам'ятав», «Що станеться, якщо...», «Четвертий зайвий», «Розклади на групи», «Чим схожі», «Чим відрізняються», «Вгадай, що я хочу сказати», «Хто кращий поет», «Що змінилося», «З якого дерева листочок», «Східці», «Відгадай на дотик» тощо. Охоче і з радістю бере участь у відгадуванні загадок, проявляючи при цьому допитливість, уважність, спостережливість, пам'ять. Сама вигадує загадки на теми з навколишнього світу.
Шановні батьки, пам’ятайте: пізнавальну активність, зацікавленість малюка можна викликати новизною, незвичністю, несподіваністю, невідповідністю чогось уявленням малюка.
Характеристика дитини шостого року життя
з розвиненою пізнавальною активністю
У старшому дошкільному віці дитина приймає від дорослих і самостійно ставить пізнавальне завдання. Вона:
Дитина шостого року життя залюбки грає в дидактичні ігри «Веселка», «Запам'ятай і розкажи», «Відгадай на дотик», «Овочі і фрукти», «Зоологічна піраміда», «Плутанина» тощо; складає складанки, пазли, танграми; розв'язує логічні задачі, головоломки; знаходить вихід із лабіринтів; грає в дослідницькі ігри зі снігом, піском, водою. Експериментує з різними за властивостями матеріалами. Робить узагальнюючі висновки, аргументуючи свої думки. Підказує одноліткам розв'язок пізнавального завдання.
Лише створивши умови для активної позиції дитини дошкільного віку щодо пізнання себе, предметного світу, людей, можна успішніше розв'язувати проблеми її соціалізації.
Шановні батьки, пам’ятайте: пізнавальну активність, зацікавленість малюка можна викликати новизною, незвичністю, несподіваністю, невідповідністю чогось уявленням малюка.