Поради спеціалістів ДНЗ

specdnz

У батьківський записничок

Image 8

З метою розвитку пізнавальної активності Вашого малюка, рекомендуємо вам створити вдома кошик-скарбничку.

Що ж таке кошик-скарбничка?

Кошик-скарбничка містить набір ретельно відібраних і безпечних для малюків повсякденних предметів, які мають бути максимально цікавими для них. Розмір кошика приблизно 35/42 см на 20 см, з плоским дном, обідком і без ручок. Розмір кошика має вирішальне значення в тому, щоб немовляті було зручно простягати ручку за якимсь предметом і вивчати його, не напружуючи м'язи спини. Також важливі міцність й надійність кошика, оскільки дитині потрібно спиратися своєю вагою на його край, не перевертаючи. Належна глибина кошика дає можливість малюку діставати до дна і впоперек, не перевертаючи останнього.

Які предмети придатні для кошика?

Найкраще, якщо жоден з предметів, відібраних для кошика, не пластмасовий і не звичайна іграшка. Найпридатнішими є звичайні повсякденні предмети. Жоден з них не повинен мати гострих країв, твердих застібок або маленьких деталей, які можуть відламатися, коли немовля буде смоктати, смикати або тягти якийсь предмет. Предмети, які мають натуральну текстуру, стимулюють дослідження, а запашні предмети слід включати в кошик обережно - такі фрукти, як лимон і лайм (різновид лимона) підходять ідеально.

Придатними предметами є: велика черепашка, затичка на ланцюжку, щітка для взуття (переконайтеся що на ній немає крему для чищення взуття), шкатулка для каблучок, шкіряний гаманець, маленька декоративна жерстянка, дерев'яна підставка для яєць, дерев'яне кільце для занавісок, велика соснова шишка, побутова малярна щітка та кондитерський пензель (переконайтеся, що щетина міцно прикріплена), крем'ях, плетений м'ячик, люфа, натуральна губка.

Вміст кошика слід перевіряти перед грою та після неї, щоб викинути пошкоджені предмети. Усі предмети слід мити або витирати після використання.

Як застосовуються кошики-скарбнички?

Кошики-скарбнички застосовуються для розвитку пізнавальної активності малюків. Дитина може сидіти самостійно або з підпорою біля кошика чи боком до нього, ніжками до кошика. Доросла людина має сидіти поруч із дитиною з тим, щоб уважно стежити за її діями. Завдання дорослого полягає в тому, щоб заспокоювати і заохочувати дитину вивчати й досліджувати чудовий кошик з предметами, які захоплюють, і зовсім мало використовувати усну комунікацію. Саме перебувати зовсім поруч, просто заохочувати маля поглядом і шепотіти щось, аби дитина відчувала заспокоєння й "дозвіл" щодо обстеження кошика.

Пропоновані предмети для кошика-скарбнички

Більшість предметів використовуються дорослими у повсякденному житті. Мета цієї колекції - викликати максимальну зацікавленість шляхом:

    дотику: текстура, форма, вага;

    нюху: різноманітні запахи;

    смаку: більш обмежені можливості, але ймовірні;

    слуху: дзенькіт, брязкання, стукіт, хрустіння, скрип;

    зору: колір, форма, довжина, блиск.

Природні предмети

Ялинові шишки різного розміру, пробки великого розміру, велика галька, кісточки авокадо, черепашки, великі волоські горіхи, сушений гарбуз, шматочок люфи, великі каштани, невеличка натуральна губка,велике перо, лимон, яблуко

Предмети, вироблені з натуральних матеріалів

Вовняний м'ячик, зубна щітка, помазок для гоління, кісткове кільце, маленька щітка для взуття, кістковий ріжок для взуття, домашній пензлик, невеличкий плетений килимок (з волокна пальми), ручка сумки з тростини, щіточка для нігтів, косметична щіточка

Вироби з дерева

Маленькі коробочки, оббиті всередині оксамитом, невеличкі дерев'яні кубики, маленький барабан на дерев'яній основі, циліндри: котушка/шпулька для ниток, брязкальця різних видів, кільце для занавісок, кільце для серветок, кастаньєти, ложка або лопатка, прищіпки для білизни, два види, чарка для яйця, кольорове намисто, маленька обточена куля

Металеві предмети

Ложки різних розмірів, маленьке металеве дзеркальце у рамці, маленька збивачка білків, канцелярська скріпка типу "бульдог", в'язка ключів, з'єднані кільця для ключів, маленькі жерстянки з рівними/гладенькими краями, в'язка дзвоників, маленька попільничка, трикутник, іграшкова труба, металева підставка для яйця, форми для пиріжків, печива, чайне ситечко, консервні кришки - всіх видів, маленька лійка, ланцюжки різного виду, маленька губна гармоніка, велосипедний дзвоник, подрібнювач часнику, велика пробка від флакона для парфумів, свисток, прилад для заварювання чаю, щітка для миття пляшок (йорж), декоративна біжутерія

Вироби зі шкіри, текстилю, гуми, хутра

"Кістка" для щеняти, м'ячик, який високо підстрибує, кільце для щеняти, оксамитовий пушок для припудрювання, шкіряний гаманець, м'ячик із хутра, маленька шкіряна сумка із застібкою-блискавкою, шматки гумових трубочок, кольорові крем'яхи

 

Фізичний розвиток

У ранньому віці у здорових дітей збільшуються протягом року вага тіла на 2 кг і ріст на 8 см. Поряд із загальним зростанням відбуваються анатомічне формування і функціональний розвиток тканин та органів. Змінюється співвідношення між величиною голови, тулуба та кінцівок. Вже до двох років у дитини прорізалися зуби. Розвиваються органи дихання та кровообігу тощо.

Підвищується працездатність нервової системи, збільшується загальна вага мозку, зростає регулююча роль кори великих півкуль та здійснюється контроль з її боку над підкорковими центрами.

Дитина піднімається сходами, ставлячи по черзі ноги на одну сходинку. При спуску все ще стає обома ногами на кожну сходинку. Зістрибує зі сходинки, притиснувши ноги одна до одної. Швидко бігає, не втрачаючи рівноваги. Уміє кататися на триколісному велосипеді.

Емоційний розвиток

Помітні зміни на третьому році життя відбуваються і в емоційно-вольовій сфері дитини. Зумовлені вони передусім розширенням її спілкування з людьми, оволодінням мовними засобами і розвитком елементів самостійності.

Дитина емоційно реагує тільки на те, що безпосередньо сприймає. Вона гостро переживає неприємну процедуру в кабінеті лікаря. Але вже через кілька хвилин потому - спокійна, жваво цікавиться новою обстановкою. Вона не здатна засмучуватися через те, що у майбутньому її очікують прикрощі; її неможливо порадувати тим, що станеться через кілька днів.

Бажання дитини ще нестійкі, вона не може їх контролювати і стримувати. Зробити вибір і зупинитися на чомусь одному їй досить складно, навіть неможливо.

Під впливом стосунків з близькими розвиваються соціальні емоції, джерелом яких стають взаємини між членами родини; атмосфера сімейного життя тощо. Важливу роль в емоційному розвитку дитини відіграють слова - оцінки дорослих. Важливим для неї є копіювання дій інших, повторення їх.

Але не слід переоцінювати здатність малюків контролювати власну поведінку, яка ще тільки-но формується і залежить від того, наскільки послідовно підкріплюються дорослими потрібні й гальмуються небажані форми їхньої поведінки.

Соціальна ситуація розвитку

У цьому віці дитина цілком захоплена предметом. Це виявляється зокрема у тому, як вона сідає на стілець чи возить за собою машинку: увесь час дивиться на цей предмет. Опановувати операції маніпулювання з предметами без дорослого вона ще не вміє. Вчить також з допомогою дорослого кольори. Може намалювати хрест або коло. Починає гратися з іншими дітьми. Може самостійно знімати одяг, вчиться одягати деякі частини одягу. Точніше вимовляє слова. Запас слів збільшується. Дитина вже починає використовувати слова у множині, прикметники та займенники. Вчиться рахувати до п'яти. Розмовляє сама із собою і копіює дорослих у всьому, що бачить.

Маніпулятивна діяльність поступово замінюється предметними діями, пов'язаними з оволодінням виробленими людьми способами користування предметами. Їхні функціональні властивості відкриваються дитині лише через навчальний вплив дорослого. Одні предмети, як, наприклад, пірамідки, коробочки тощо, потребують чітко визначеного способу дії; для інших-молоток, олівець, ложка - точно фіксується їхнє соціальне призначення.

Розвиток психічних функцій

Досвід, нагромаджений у предметній діяльності, стає основою розвитку мовлення дитини. Саме цей період є сенситивним для розвитку мови, тобто її засвоєння в цей час відбувається найефективніше, а втрачені можливості пізніше вкрай важко надолужувати.

У спільній діяльності з дорослими дитина поступово починає розуміти зв'язки між словами і реальністю, що стоїть за ними. Бурхливо формується мова дитини. На кінець 3 року життя вона використовує до 1500 слів. Формування активної мови є джерелом усього психічного розвитку дитини.

Сприйняття в цьому віці розвивається передусім за рахунок дій, що виробляються у предметній діяльності. Добираючи різноманітні предмети (за формою, кольором чи розміром), дитина таким чином оволодіває зовнішніми орієнтувальними діями. Від порівняння властивостей предметів за допомогою таких дій вона поступово переходить до зорового порівняння, тобто у неї формується новий вид дій сприйняття. Нарівні з зоровим у ранньому дитинстві формується і слухове сприйняття. Надалі сприйняття предметів набуває більш цілісного характеру.

Дитина вчиться мислити, вдаючись до практичного аналізу (розламує іграшки, щоб з'ясувати, що знаходиться у них всередині), практичного синтезу (складає новий об'єкт із деталей конструктора, кубиків), відкриваючи для себе нові властивості об'єктів у процесі практичного та мовного спілкування з дорослими тощо. Перші узагальнення в цьому віці робляться на основі окремих, найпомітніших, часто несуттєвих ознак.

У батьківський записничок

Результатом інтенсивного розвитку спільної діяльності дитини і дорослого у ранньому дитинстві є зокрема формування у дитини системи власного "Я" - центрального утворення, що виникає наприкінці цього етапу (Л. Божович). Малюк вчиться відокремлювати себе від дорослого, починає ставитися до себе як до самостійного "Я", тобто в нього з'являються початкові форми самосвідомості.

Все це приводить до розвитку прагнення дитини бодай у вузьких межах своїх можливостей діяти самостійно, без допомоги дорослих ("Я сам"). Цей період прийнято вважати критичним (криза трьох років), оскільки дорослі зіткнулися з труднощами у стосунках з дитиною, яка може стати вкрай впертою.

Описана криза, зрозуміло, є тимчасовою, але пов'язані з нею новоутворення (відокремлення себе від оточуючих, порівняння себе з іншими тощо) - важливий етап у психічному розвитку дитини.

Прагнення трирічної дитини до самостійності може знайти найпродуктивніше вирішення у формі гри, а тому "криза" розв'язується через перехід дитини до ігрової діяльності.